-Vi får inn vesentlig flere avviksmeldinger i dag enn før vi tok i bruk CURB fra CoPro. Dette gir oss et riktigere bilde av situasjonen og er veldig positivt for GK, sier en entusiastisk HMS-leder i GK, Sissel Strande. – En hverdag uten hendelser finnes ikke, så det å få inn avviksmeldingene er gull for oss – hendelser kan vi gjøre noe med. Og det igjen betyr bedre kvalitet på alt vi leverer og muligheten til å forebygge ulykker gir økt sikkerhet.
GK har vært kunde hos CoPro i mange år og bruker systemet til stadig flere typer registreringer. Opprinnelig var kongstanken med CURB at medarbeiderne i felt skulle få en enklere hverdag i arbeidet med å registrere arbeidshindringer. Men bruken ble raskt utvidet, og i dag registreres mellom 300 og 500 saker i måneden.
-En viktig årsak til dette er at systemet er svært enkelt og brukervennlig. Medarbeiderne registrer via mobil eller PC, og avviksmeldinger fra Curb importeres til Power BI daglig. Dette betyr at vi kan se hvor «skoen trykker» og jobbe med tiltak.
-Vi vurderer stadig nye bruksområder for CURB, og i disse dager utvider vi løsningen med en digital SJA (Sikker Jobb Analyse). På sikt ønsker vi også å digitalisere vernerundene, men vi må dele elefanten i flere stykker.
-Det er veldig positivt og utviklende for GK å jobbe med CoPro. De leverer et godt verktøy, ser ofte nye muligheter, er raske til å respondere i tillegg til å være positive og hyggelige. Jeg tror jeg må si et win-win-samarbeid for GK, avslutter HMS-leder Sissel Strande.